Dijital asistana geri dön.
ÖĞRETMEN, YÖNTEM YA DA TEKNİK SEÇİMİNDE NE GİBİ ÖZELLİKLERİ DİKKATE ALMALIDIR? (Ortalama okuma süresi 3 dakika, 25 saniye.)
2 yıl önce eklendi. // Toplam okunma: 447
  • Öğretim yöntem ve tekniklerinin seçimi konusunda, öğretmenin başlıca şu özellikleri göz önüne alması yararlı olur.
  • Öğretmen kendi kişiliği, yetenekleri, bilgi ve becerilerine en uygun yöntem ya da tekniği seçmelidir. Yöntem ve teknik konusunda yeterli bilgi ve becerisi olmayan bir öğretmen, öğretme etkinliğinde başarılı olamaz. Öğretmenin seçtiği yöntem ya da tekniğin, kendi yapısına ve yeteneklerine uygun olması büyük önem taşır. Öğretmen yatkın olmadığı bir yöntem ya da tekniği kullanmada zorlanır.
  • Öğretmen, öncelikle, işlediği konuyla ilgili olarak, bilişsel, duyuşsal ve devinimsel amaçları belirlemeli; sonra da bu amaçları (davranışları) öğrencilere kazandırılmasını sağlayacak uygun yöntem ve teknikleri seçmeye özen göstermelidir.
  • Bilindiği gibi, amaç alanları birbirinden farklıdır ve bu amaç alanlarına uygun düşen yöntem ya da teknikler seçilerek öğretim etkinliğinde kullanılacak, uygun düşmeyenlere yer verilmeyecektir. Ayrıca, öğretilecek konunun niteliği ve özellikleri de yöntem ve teknik seçiminde rol oynar. İşlenen konu, hangi yöntem ya da tekniğin kullanılmasına daha elverişli ise, o yöntem ya da teknik yeğlenmelidir.
  • Öğretmen, yöntem ya da teknik seçiminde, öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve hazır bulunuşluk düzeylerini göz önünde bulundurmak durumundadır.
  • İlköğretimin ilk yarısına göre, ikinci yarısında öğrencilerin gelişmişlik düzeyleri yavaş yavaş farklılaşmıştır. İlk yarıda, öğrencilerin hareketlerine daha fazla olanak sağlayan yöntem ve teknikler yeğlenirken, ikinci yarıda, daha az hareket gerektiren ve düşünsel etkinliklere daha çok yer veren yöntem ve tekniklere yer verilmeye başlanır. Bu çağda öğrenciler, öğrenme-öğretme sürecinde etkin katılımla görev almalı; onların kendilerini anlatmalarına fırsat verilmelidir.
  • Öğretmen, öğrenme-öğretme ortamında, kendisinin değil, öğrencilerinin etkin olmasına olanak sağlayan yöntem ve teknikleri seçmeye çaba göstermeli; bunu yaparken de konuya ayrılan süreyi her zaman göz önünde bulundurmalıdır.
  • Öğrenciler, öğretmenin anlattıklarından çok, kendi çabalarıyla elde ettikleri bilgileri öğrenmektedir. Bu nedenle, daha çok onların etkin durumda bulunmalarına fırsat veren yöntem ve teknikler yeğlenmeli; zorunlu kalmadıkça, öğretmen kendisinin etkin olmasını gerektiren yöntem ve tekniklerden kaçınmalıdır.
  • Ayrıca, yöntem ya da teknik seçiminde, programda konunun öğretimine ayrılan süreyi de dikkate almak gerekir. Bir konuya ayrılan süre çok kısa ise, bir küme tartışması ya da sorun çözme yöntemine yer vermek konunun sonuçlandırılmasını geciktirebilir.
  • Öğretmenin, yöntem ya da teknik seçimini etkileyen etmenlerden birinin de, öğretilecek öğrenci kümesinin büyüklüğü olduğu unutulmamalıdır. Öğretimde izlenen yöntem ve tekniklerin tümü, genellikle küçük kümelerde uygulanmaya daha elverişlidir. Ancak, kalabalık sınıflarda bir küme tartışması yada işbirliğine dayalı öğretim uygulamak oldukça güçtür. Kümenin büyüklüğüne uygun, doyurucu sonuçlar alınabilecek yöntem ve teknikler seçilmelidir.