Dijital asistana geri dön.
CEZAYA ALTERNATİF YÖNTEMLER (Ortalama okuma süresi 3 dakika, 43 saniye.)
3 yıl önce eklendi. // Toplam okunma: 1,585
  • İstenmeyen davranışa neden olan ortamın değiştirilmesi; ikincil tip ceza ve ara/mola verme de bu kapsamda düşünülebilir. 
  • İstendik davranışın pekiştirilmesi; Cezaya alternatif en etkili yöntemlerden birisidir. 
  • İstenmeyen bir davranışın görmezden ge­linmesi; edimsel koşullanma yoluyla öğrenme sürecinde cezaya alternatif en etkili yöntem görmezden gelme sonucu sönmedir. 
  • İstenmeyen davranışın birey yoruluncaya/ bıkıncaya kadar yaptırılması; Guthrie’nin is­tenmeyen alışkanlık türü davranışların değiş­tirilmesinde önerdiği üç teknikten birisidir. Or­ganizmaya, istenmeyen davranış yoruluncaya kadar yaptırılır ve organizma istenmeyen dav­ranışı yapmaktan bir süre sonra kendiliğinden vazgeçer. 
  • İstenmeyen davranış, çocuğun içinde bu­lunduğu gelişim döneminin bir özelliği ise, yapılacak tek şey dönemin geçmesini sa­bırla beklemedir; Cezaya alternatif olabile­cek en etkili süreç ise, görmezden gelme so­nucu sönmedir. 
  • Kısmi pekiştirme; bu tür bir uygulamada dav­ranışın karşıtını pekiştirmede olduğu gibi orga­nizmanın davranışlarından istendik olanlar pe­kiştirilir ve istenmeyen davranışlarda görmez­den gelinir. Amaç davranışın tüm boyutlarıyla doğru yapılması sürecini harekete geçirmek­tir. Örneğin; bir sınıf öğretmeni ilkokul 4. sınıf öğrencilerine matematik dersinde bir problem vermiş ve problemi birinci sırada çözecek öğ­renciye de ödül olarak artı vereceğini vaat et­miştir. Öğretmen, problemi 1. sırada çözdüğü­nü söyleyen öğrencinin çözümünü kontrol etti­ğinde ise, izlenen yolun doğru olduğunu ancak aceleyle bazı işlemsel hatalardan dolayı sonu­cun doğru olmadığını görmüştür. Sonuç hata­lı olmasına karşın öğretmen, izlediği yol doğ­ru olduğu için tam bir artı vermek yerine yarım artı vermiş ve sonuç hatalı olduğu için de ya­rım artıyı ortamdan çekmiştir. 
  • Davranışın karşıtını (ayrımlı) pekiştirme; bu tür bir uygulamada organizmanın istenmeyen davranışı görmezden gelinerek pekiştirilmez­ken; istendik davranışın da pekiştirilmesi duru­mu söz konusudur. Örneğin; ilkokul 1. sınıfla­rı okutan bir sınıf öğretmeni, öğrencilerine par­mak kaldırarak söz isteme alışkanlığı kazan­dırmak istemektedir. Bunun için de öğrenciler uygun bir biçimde parmak kaldırarak söz hak­kı istediklerinde konuşmalarına izin vererek is­tendik davranışlarını pekiştirirken; parmak kal­dırmadan konuşmaya çalışan ya da hem par­mak kaldırıp hem de “öğretmenim ben ben” diye seslenenleri de görmezden gelerek pe­kiştirmez.
  • Ara (mola) verme; bu yöntemle, çocuk ya da öğrenci yetişkinin her türlü çabasına ve uyarı­sına karşın istenmeyen davranışı yapma ko­nusunda ısrarcı davranıyorsa; geçici bir süre (5, 10 ya da 15 dakika) için ya birey ya da uya­ran ortamdan çekilir. Uygulamanın amacı ise, organizmaya istenmeye davranışını değer­lendirme ve düşünmesi için şans tanımaktır. Bundan dolayı da organizmanın gönderildiği ortamda davranışını değerlendirmesini yada düşünmesini engelleyebilecek birincil ceza­yı çağrıştıracak rahatsız edici bir uyaranın ya da hoşça zaman geçireceği olumlu uyaranla­rın bulunmaması gerekir. Örneğin; kardeşiy­le oyuncakları paylaşamadığı için kavga eden ağabeyin babasınca on dakikalığına odasına gönderilmesi bu kapsamda düşünülebilir.